Als je de zorgpremie niet meer betaald aan je zorgverzekeraar, dan kun je betalingsherinneringen verwachten. Dat gebeurt natuurlijk niet als je een dag te laat bent, maar doe je dit structureel niet meer, dan zul je worden aangemeld als wanbetaler.
Op het moment dat je niet reageert op de betalingsherrineringen en geen contact heb opgenomen met je zorgverzekeraar hoe je dit probleem kunt oplossen. Dan zul je worden aangemeld bij het CAK, dit is een instantie die de zorgpremie vervolgens bij je gaat innen. Dit gebeurt nadat je 6 maanden niet hebt kunnen voldoen aan de betalingsverplichtingen.
Het CAK zal vanaf dat moment de zorgpremie bij je gaan innen, dit doen ze via de werkgever of via de uitkeringsinstanties. Ook de zorgtoeslag wordt niet meer naar jou uitgekeerd, dat loopt vanaf dat moment via hen. Let op, je gaat dan vaak meer zorgpremie betalen, namelijk de bestuursrechtelijke premie (142,08 euro per maand), voor slechts het basispakket van de zorgverzekering. Ook de aanvullende zorgverzekering zal worden opgeschort door de verzekeraar.
Let op, naast het betalen van deze bestuursrechtelijke premie, dien je ook nog contact op te nemen met je zorgverzekeraar over het afbetalen van de huidige schulden. Dat gebeurt dus niet met de hogere premie die je gaat betalen via het CAK.
Deze regeling stopt pas op het moment dat alle schulden zijn voldaan bij de zorgverzekeraar. Deze zal je dan afmelden bij het CAK en zowel jij als de uitkering-instantie of je werkgever ontvangen een brief dat zij geen premie meer in hoeven te houden.
Een andere mogelijkheid wanneer het kan stoppen is als je een regeling heb getroffen middels schuldhulpverlening of eventueel onder bewind wordt gesteld.
Neem gewoon zo snel mogelijk contact op met je zorgverzekeraar op het moment dat je de zorgpremie niet meer kunt betalen. Zij kijken graag met je mee wat de mogelijkheden zijn en welke middelen er beschikbaar zijn om de schuld op een voor beide partijen juiste wijze op te lossen.
Heb je vragen over dit onderwerp of heb je betalingsproblemen en wil je hierover bellen, dat kan met de zorgverzekeringslijn.nl, zij kunnen je adviezen geven over hoe zaken op te lossen.