Wat kan je doen als je een klacht hebt over je zorgverzekeraar?
De eerste stap is heel eenvoudig, neem contact op met de zorgverzekeraar zelf. Bespreek het probleem met de klantenservice van jouw zorgverzekeraar. Kom je er niet uit, beschrijf dan goed het probleem en verstuur dit per email naar de klantenservice. Zij kunnen dit doorzetten naar de afdeling klachtenafhandeling, iedere zorgverzekeraar heeft een dergelijke afdeling, met vaak een neutraal persoon die kijkt naar de klachten en bezwaren.
Komt er naar uw zin geen bevredigd antwoord of oplossing, dan kunt u de volgende stappen ondernemen:
Ontevreden over de afhandeling van jouw klacht bij de zorgverzekeraar?
Dan kun je contact opnemen met de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ). Deze stichting zal je dan doorverwijzen naar een van de twee onderdelen binnen deze stichting namelijk:
- De ombudsman
- De geschillencommissie
Bemiddeling van jouw klacht over de zorgverzekeraar door de ombudsman.
De ombudsman gaat aan de slag met uw klacht over je zorgverzekeraar. Deze persoon heeft een bemiddelende functie om te kijken of en hoe hij het probleem met zowel jou als de zorgverzekeraar kan oplossen. Bemiddeling van de ombudsman is trouwens geheel gratis.
Naar de geschillencommissie met je klacht over jouw zorgverzekeraar?
Kom je er ook met de ombudsman niet uit nadat deze heeft bemiddelt tussen jou en de zorgverzekeraar? Dan is de laatste stap dat je naar de geschillencommissie kunt gaan. Zij zullen zich buigen over jouw probleem en de acties die de zorgverzekeraar heeft genomen om het probleem op te lossen. Er zijn wel kosten verbonden aan het gebruik van de geschillencommissie, maar sta jij in je recht, dan hoef jij de kosten niet te betalen.